Azlynna Bakery

Friday 19 February 2016

Resepi kek coklat moist paling sedap

Assalamualaikum...

Entry kali ni saya nak kongsikan resepi kek coklat moist paling sedap yang pernah saya buat dan makaaann..ngeeee...sebelum ni dah macam2 resepi kek coklat moist yang saya dah cuba...dan bagi saya inilah kek coklat moist yang betul2 sedap dan moist...nak resepi? Ok jom layan resepi..

Bahan-bahan A :

400 ml susu full cream @ 1 tin susu cair
200 gram minyak masak @ minyak jagung
250 gram susu pekat manis
100 gram serbuk koko
200 gram gula pasir

Bahan-bahan B :
150 gram tepung gandum = 1 1/4 cawan
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur gred B



Cara-caranya :
Pukul telur hingga kembang..ketepikan.
Campurkan semua bahan2 A ke dalam periuk dan masak atas api kecil sehingga gula dan bahan2 lain sebati..matikan api..biarkan seketika..sementara tu ayak tepung gandum dengan soda bikarbonat tadi...
Kemudian masukkan telur yang telah dipukul tadi kedalam bahan2 A, kemudian masukkan tepung yg telah diayak bersama soda tadi..kacau dgn spatula hingga semua bahan sebati..tapi jangan sampai terlebih kacau..nanti kek korang jadi bingka pulak..heeee..

Ok..dah siap semua...korang kukus la atas api sederhana selama 20 minit hingga 1 jam..bergantung kepada saiz kek korang...nak tahu kek dah masak ke belum..cucuk dengan lidi...lidi satay tu tau..jangan cucuk dengan lidi yang korang buat sapu sampah tu pulak..heheee...bila lidi tu korang tarik keluar bersih..maknanya kek korang dah masak..kuarkan dari oven..sejukkan dan boleh la korang letak topping coklat ganache kat atas kek...


Ok..selamat mencuba...buat sampai jadi..hehee

Kalau rasa malas nak buat..meh order je dengan saya...dijamin puas hati dengan harga yang berbaloi2..Insyaallah..k byee..

No comments:

Post a Comment

Pages